مرگ و تولد نرم افزار دیجی کالا

هفته گذشته کنفرانس تکنولوژی دیجی کالا در دانشگاه تهران بزگرار شد. من هم به دلیل علاقه ام در این کنفرانس شرکت کردم. دیجی کالا در این کنفرانس سعی کرد یک ارائه از کارهای فنی یک سال گذشته خود داشته باشد. همچنین برای جذب نیروهای جدید زمینه سازی کند.

نکته اول اینکه این کار دیجی کالا برای هر هدفی که بوده، ستودنی می باشد. شرکت های زیادی را دیده ام که نمی خواهند نیروهای خوب خود را به نمایش بگذارند و اسمی از اونها به میان بیاد. ولی دیجی کالا در این کنفرانس این کار را داشت انجام می داد.

 

نکته بعدی اینکه با وجود استفاده از نیروهای برنامه نویس خارجی و کلی تلاش و دردسر، (البته به نظر من) کار خیلی بزرگی انجام نداده بودند، اغلب مواردی که بعد از تغییر تکنولوژی از دات نت به php به دست آورده بودند ما در دات نت در داخل کشور داریم.

بطور مثال بیان می کردند که ما با تغییر توانستیم چندین بیلد در روز داشته باشیم در حالی که قبلا ۲ هفته ای یکبار بیلد داشتند یا الان تست اتومات و یا CI و CD  داریم

 

به نظرم بیشتر دستاورد های آنها بدلیل از نو نوشتن کل سیستم بر اساس تجربیاتشون بوده است. البته تنوع ابزارها و آزادی عملکرد در متن باز را منکر نمی شوم که در صورتی که شما سواد استفاده از آن را داشته باشید می تواند بسیار مفید باشد.

ولی اگه شما کد اصولی و تمیز ننویسید با هر تکنولوژی که بنویسید بعد از یک مدتی نرم افزار دیگه پاسخگوی تغییرات نیست. بعنی به صرفه نیست که تغییر بدی و در اصطلاح می گویند مرگ نرم افزار.

نسخه قبلی دیجی کالا مرده بوده و نسخه جدید اون رو با همکاری ۴ برنامه نویس خارجی به گونه ای نوشته اند که به این زودی ها نمیره.

درباره‌ رضا رحیمی

رضا رحیمی
در زندگی‌ام هیچ‌چیز را هیجان‌انگیزتر از آموختن نمی‌دانم . به xp , اسکرام ، تست ، برنامه نویسی ، تدریس ، تجارت های آنلاین و هر آنچه که به اینترنت مربوط می باشد علاقمندم. این سایت محل یادداشت های شخصی بنده می باشد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*